Sultan Ehmed Şah Qacar

"مقصد از خلع احمدشاه نه اينكه تبديل اصول اداره نظامى به جمهوريت بود. نه٫ نه بالله- بلكه تعويض طائفه قولدورآساى قاجاريان تركى به سلاله طاهره نجيب پهلوى فارسى بود."

Thursday, April 20, 2006



آنچه باید در باره مشروطه بدانیم م-ج


ناصرالدین شاه پس از این مسافرتها دستور برخی تغییرات در سیستم حکومتی کشور همچون تشکیل دولتی مرکب از شش وزیر با شش وزارتخانه را داد . حتی پس از مراجعت از عتبات به فکر تاسیس دارالشورا افتاد.




مظفرالدین شاه خود خواهان اصلاحات بود . وی شدت عمل مامورین نظمیه را تخفیف داد ؛ ورود بعضی روزنامه های آزادیخواه را به کشور آزاد نمود و تشکیل مجامع تجاری – فرهنگی و آموزشی را تشویق نمود . مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را صادر نمود. در 5 اوت 1906 م اولین مجلس شورای ملی به منظور تهیه مقدمات مجلس اول و تهیه قانون انتخابات توسط مظفرالدین شاه افتتاح گردید . قانون اساسی نیز در تاریخ 14 ذیقعده 1324 به توشیح رسید .




تاریخ تحلیلی ظهور و سقوط رضاخان میرپنج م-ج


" از همان روزیکه احمدشاه در لندن از موافقت با قرارداد 1919 سرباز زد حریفان کهنه کار لندنی بفکر تعویض او افتادند " .

پروسه حذف احمدشاه احتیاج به زمان داشت در چنین شرایطی لرد کرزن نقشه استعماری خودرا در خاورمیانه می کشید و آن " تجدید حیات ایران در تحت قیمومیت و سرپرستی بریتانیا " بود .

اردشیر جی (رپورتر) در سال 1917 رضاخان را دیده و بسیار تحت تاثیر او قرار گرفته بود. وی در خاطرات خود نوشته است که او برای تخستین بار رضاخان را به آیرون ساید معرفی کرده است .

آیرونساید با شنیدن موفقیت کودتا در دفتر یادداشت خود می نویسد: " واقعا کودتا را من طراحی کردم."




امیرکبیر و دوستان و دشمنان وی م-ج


هر چند تا موقعی که فتحعلی شاه زنده بود تمام امور دولتی در دست رجال فارسی زبان بود، حتی حکام ولایات و ایالات نیز (منهای ایالت آذربایجان که تحت فرماندهی بی بدیل و بی رقیب عباس میرزاولیعهد و نایب السلطنه بود) از آنهاانتخاب میشدند ولی بعد از مرگ فتحعلی شاه این ترتیب بکلی تغییر کرد.

رجال آدربایجانی همراه شاه جدید (محمد شاه پسر عباس میرزای متوفی) به طهران آمدند و دور شاه راگرفتند که از جناح آذربایجانی حمایت می کرد. با آغاز پادشاهی محمد شاه و فوت فتحعلی شاه ، دوران مماشات و سازش با انگلیس و عوامل داخلی آنها هرچند به طور موقت به پایان رسید.

از این پس به همه جا حاکم ترک زبان مامور گردید و همراه هر یک از آنها یک عده نظامی آذربایجانی اعزام شد که از حکام آذربایجانی حمایت کنند و طولی نکشید که تمام رشته های امور دولتی به دست رجال ترک زبان افتاد که همه آنها آذربایجانی بودند."


عباس میرزا


0 Comments:

Post a Comment

<< Home