Sultan Ehmed Şah Qacar

"مقصد از خلع احمدشاه نه اينكه تبديل اصول اداره نظامى به جمهوريت بود. نه٫ نه بالله- بلكه تعويض طائفه قولدورآساى قاجاريان تركى به سلاله طاهره نجيب پهلوى فارسى بود."

Monday, March 20, 2006



ساقط نمودن قاجارها٫ آغاز فارس سازى:

ما احمدشاه را از آن جهت ساقط كرديم كه قاجارها از نسل تركند . هدف ما از ساقط كردن احمد شاه جايگزين كردن قاجارهاى قلدرصفت با سلسله نجيب و پاك فارس پهلوى بود

پس از انتشار آن مقاله از جمله مباحث آغاز شده (در سايت گويا) مسئله تغيير خط از عربى به لاتين در ايران است. شركت كنندگان در اين مباحثه تاكنون نظرات خود را به طور عمده در اطراف مناسب بودن و يا نبودن قبول خط لاتين براى زبان فارسى به جاى خط عربى به لحاظ سياسى و فرهنگى و يا مشكلات اجرائى اين تغيير خط از جهات مالى٫ فنى و غيره ابراز داشته اند. اما هيچكدام تاكنون به نگرش و مسئله اصلىاى كه آغاز كننده اين مباحثه مطرح نموده است اشاره ننموده اند:

دلايل پايان دادن به سلسله آذرى قاجار و تاسيس دولت پهلوى در ايران به درستى و با اختصار در مقاله مشكلات آذرى ""- داداش قزلباش ذكر شده اند. اسناد تاريخى٫ آرشيوهاى طراحان و مجريان اين پروژه يعنى وزارت مستعمرات بريتانيا و نيز تشكيلات جاسوسى-اطلاعاتى ام-آى-٦ ٫ خاطرات دست اندركاران اين امر مانند اردشير ريپورتر و غيره همه گوياى اين واقعيت است كه پايان دادن به حكومت توركهاى آذرى در ايران و ساختن دولتى فارس از اهداف اوليه اين مراكز بود.

عمليات و نيات آشكار انگلستان در اين رابطه٫ در آن ايام در مطبوعات ايران و كشورهاى مجاور و اروپايى نيز منعكس مىشد كه من به عنوان مثال يكى از آنها را ذكر مىكنم:

" بيز احمد شاهى اونا گؤره تختدن يئنديرمه ديك كى شاهليغى دوست توتموروق. خئير٫ اوندان اؤتورو يئنديرديك كى قاجارلار تورك نسليندن ديرلر....احمدشاهى ييخماقدان مقصديميز اؤلكه ده جومهورى اوصل-ى ايداره سينى ياراتماق دئييلدى....بلكه قولدورصيفت قاجارلارى پاك٫ نجيب فارس پهلوى سولاله سى ايله عوض ائتمك ايدى...."

ترجمه فارسى: " ما احمدشاه را به اين دليل كه سلطنت را دوست نداريم از تخت به زير نكشيديم. خير٫ او را از آن جهت ساقط كرديم كه قاجارها از نسل تركند....هدف ما از ساقط كردن احمد شاه برپا ساختن سيستم حكومت جمهورى نبود....هدف جايگزين كردن قاجارهاى قلدرصفت با سلسله نجيب و پاك فارس پهلوى بود...."

- در شماره سوم روزنامه "سلامت" چاپ گيلان ترجمه فارسى اين عبارت به شكل زير آوره شده است: "مقصد از خلع احمدشاه نه اينكه تبديل اصول اداره نظامى به جمهوريت بود. نه٫ نه بالله- بلكه تعويض طائفه قولدورآساى قاجاريان تركى به سلاله طاهره نجيب پهلوى فارسى بود."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home