Sultan Ehmed Şah Qacar

"مقصد از خلع احمدشاه نه اينكه تبديل اصول اداره نظامى به جمهوريت بود. نه٫ نه بالله- بلكه تعويض طائفه قولدورآساى قاجاريان تركى به سلاله طاهره نجيب پهلوى فارسى بود."

Sunday, February 06, 2005

خيانت روحانيون



خيانت روحانيون:روحانيون معروف در تحکيم قدرت رضاخان و به سلطنت رسيدن او نقش چشمگيری داشتند

نگرشی بر اوضاع ايران و آيندة آن

متن کامل سخنرانی ميهن جزنی در شهر بِرِمِن (آلمان) ۱۰ آوريل ۲۰۰۴


احمدشاه فرزند محمدعلیشاه مخلوع، اولين پادشاه مشروطيت ايران و آخرين سلطان سلسلة قاجاريه، بر اثر خودداری از امضای قرارداد تقسيم عملی ايران به دو منطقة نفوذ انگليس و روس، ظاهراً مغضوب انگليسيها شده بود.

ولی از رضاخان و واسطههای سفارت قول گرفته بود که سلطنتش محفوظ بماند، عليرغم تمايل خود، فرمان رياست وزرائی سيد ضياء الدين طباطبائی را صادر کرد. سيد ضياء نيز از احمدشاه برای رضاخان که درجة سرتيپی قشون را داشت و فرماندة کودتا و حرکت قزاقها از «آقا بابای» بالای قزوين به تهران بود، لقب «سردار سپه» (يعنی فرماندهی کل قوا) را گرفت و کودتای 1299 به رهبری سيد ضياء که به هواخواهی از بريتانيا شهرت داشت در راستای سياست انگلستان و حفظ منافع آن دولت در ايران بود...

برخی از روحانيون معروف در تحکيم قدرت رضاخان و به سلطنت رسيدن او نقش چشمگيری داشتند. در خاطرات سليمان بهبودی میخوانيم که چگونه دو هفته پس از تصويب مادة واحدة مربوط به خلع احمدشاه و مقدمات تغيير سلطنت، سردار سپه با چند تن از علماء مذاکرات محرمانه داشته است. (از کتاب شصت سال خدمت و مقاومت- خاطرات مهندس مهدی بازرگان در گفتگو با سرهنگ غلامرضا نجاتی، جلد اول).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home