Sultan Ehmed Şah Qacar

"مقصد از خلع احمدشاه نه اينكه تبديل اصول اداره نظامى به جمهوريت بود. نه٫ نه بالله- بلكه تعويض طائفه قولدورآساى قاجاريان تركى به سلاله طاهره نجيب پهلوى فارسى بود."

Sunday, February 06, 2005

احمدشاه سوسياليست



احمدشاه سوسياليست


.......احمدشاه حدود هزار تن از درباريان را وادار ساخت تا در انتخابات مجلس به سوسياليستها راى دهند




احمدشاه متاثر از تعليمات مربيان برجسته ايرانى و غربى خود حاضر نبود تا قدمى بر خلاف قانون اساسى و مجلس و اختيارات قانونى خود بردارد و در اين راه بارها گفته بود كه پايان سلطنت قاجار را به شكستن قانون ترجيح مىدهد و نمىخواهد تا نام ننگى در تاريخ از خود و خانواده اش باقى بگذارد. و اين مساله بخوبى مىرساند كه سلطان احمدشاه نسبت به قانون اساسى مملكت فوق العاده با نظر توقير و احترام مىنگريسته و هرگز حاضر نبوده است كه كوچكترين اقدامى بر عليه آن كرده باشد.

روى همين سوابق بود كه رئيس جمهور فرانسه كه با احمد شاه خيلى دوست بوده و اغلب با يكديگر ملاقاتهاى گرم غيررسمى و دوستانه مىنموده اند به احمدشاه اظهار كرده است: من تعجب مىكنم كه با تمام هوش و فراستى كه در شما سراغ دارم و با اين متانت و درايتى كه داريد چفونه عاجز از اداره تشكيلات خود هستى و شايد ملت ايران لياقت يك چنين پادشاه مشروطه خواه قانونى را نداشته باشد و تو با اين كيفيت براى سلطنت مملكتى مثل سويس خوب و شايسته مىباشى تا ملت آن بتواند از وجود تو استفاده نمايد.

حكومت قاجار مىتوانست بنوعى مشروطه سلطنتى و حكموت قانون تقريبا مشابه اروپا و ژاپن بيانجامد. اما انگليس در پى برپا كردن حكومتى دست نشانده ٫ فرمانبردار٫ خشن و قدرتمند بود. در نتيجه حكم بر سرنگونى حكومت ضعيف قاجار داد: ما ديگر نمىتوانيم با اين خانواده كه در طول ۱۵۰ سال ما را با روسها هميشه در يك مترى جنگ قرار داده كار كنيم....

شايد اگر احمدشاه زياده از حد و در حدود برترين شاهان دنيا دمكرات نبود و با كمى دخالت و )شايد ديكتاتورى( به حمايت از تجددطلبان برمىخواست ايران در مسير مشروطه سلطنى كه در آن شاه فقط سلطنت و نه حكومت مىكرد قرار مىگرفت.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home